Runners high

1 maj 2013 snörde jag på mig barfotalöparskorna ‘på riktigt’ på väldigt många år. Jag sprang då ca. 600 m. Kändes som om det var allt jag orkade med 5 v. efter en förlossning i raketfart men också pga. av kraftig övervikt.

Under sommaren sprang jag sedan i princip varannan dag. 27 juli sprang jag 5 km. och lyckan visste inga gränser. Ingen var stoltare än jag!
Innan jag ‘gick i ide’ för värsta vintermånaderna sprang jag bekymmersfritt 6 km. och det tycker jag är otroligt coolt! Allt över 5 km. känns det liksom okej att kalla sig löpare och det känns bra. Stort för en tjockis som mig själv!

Vad är det då som gör att löpningen tilltalar mig så vanvettigt? Jo, det är den där känslan av ‘runners high’ som jag trott endast varit en omtalad myt. Att man är oövervinnlig. Ett med marken. Ett med sitt flås. Det meditativa med att hålla jämn in- och utandning och gå in i sig själv. Det är oslagbart! Och känslan efteråt då man känner sig som en påhejad OS-medaljör!!! Att ha pressat sig till det yttersta och sedan ännu lite till är något obetalbart och som jag förr varit ‘rädd’ för. Så fort det blev för jobbigt gav jag upp istället för att pressa mig förbi det och njuta av vinnarskallen som kickar in då man är över tröskeln.

Jag kommer ALDRIG att ge upp min löpning och barfotalöpningen har dessutom gjort underverk för välmåendet även de timmar på dygnet då jag inte springer. Jag går rakare med bättre hållning, har otroligt mycket bättre balans, har mindre ont i ländrygg, rygg och knän och mina fötter och tår känns så härligt starka! Det är skönt att gå på dem och fötterna är liksom en ny kroppsdel som man blivit kompis med och lärt känna istället för nåt som annars bara suttit i slutet av de stumpar som kallas för ben. 😉

Nu vintertid springer jag maxat på min crosstrainer i sovrummet tidigt varje morgon innan barnen vaknar och det ger samma underbara euforiska känsla av runners high!


Tipsa gärna dina vänner om detta inlägg:

2 kommentarer till “Runners high”

  1. Hej!
    Tusen tack för din inspiration! Känner mig så peppad nu <3
    Jag har läst lite om barfotarunning och vill absolut börja med det. Vet inte riktigt när jag kan börja dock då det väl inte gå att springa i vibrams när marken är frusen eller? vet heller inte riktigt vilka jag ska köpa, det finns så många och jag har ingen möjlighet att gå och prova då jag bor i shuttahuan (läs värmland). Har du något tips till mig?
    Kram / Mia

  2. Mia Arp: Jag köpte på nätet och valde en butik med öppet köp så att jag kunde testa springa inomhus. 🙂 Vi körde Vivo barefoot-skor som nybörjare, mer en vanlig sko men med mm-tunn sula. Vintertid springer vi med tunna strumpor i dem och broddar utanpå. Funkar jättebra! Nu till våren blir det dock riktiga fivefingerskor! Spännande! Stort lycka till! ♥