Ny frukostvana

image

image

image

image

image

Hela sommaren har jag ätit en ny sorts frukost. Jag har läst om chiapudding här och var, ett mål eller mellanmål som har hög proteinhalt och därigenom mättar bra samtidigt som det är kalori- och kolhydratfattigt. Jag gör en egen variant på psylliumfrön istället eftersom de är kända för att få fart på trögt tarmsystem vilket passar mig ypperligt. Jag strör sedan chiamjöl över som topping för att även få de goda egenskaper det bjuder på, bl.a aminosyror och järn. Chia innehåller också jättemycket kostfibrer och vi som vegetarianer bör inte äta mer än 1 msk. chia/dag för då ‘skiter vi ut det’ pga. att vi redan får i oss så mycket kostfibrer genom vår övriga kost och missar allt bra med chiapulvret.

Ta 3 msk. hela psylliumfrön och rör ut i 2 dl. havremjölk. Funkar även med mandelmjölk, rismjölk, hasselnötsmjölk el. sojamjölk. Låt stå en kvart och rör igen. Låt svå ytterligare 15 min el. ännu bättre – över natten. På med valfri frukt och/eller bär och toppa sedan med 1 msk. chiamjöl.

image

image

image

image

image


Tipsa gärna dina vänner om detta inlägg:

2 kommentarer till “Ny frukostvana”

  1. Tack för tipset det ska jag prova<3

  2. Marita: Superfräscht! 🙂

Lämna gärna en kommentar