Mamma/babyyoga & gravidyoga

Då jag under många år drev Sveriges då största ekoblogg, Ekonördarna på Lyckobacken, kom jag i kontakt med många spännande företag och driftiga personer bakom dem. Alla brann för ekologi och ett helhetstänk lika mycket som jag själv och detta lilla nätverk kom att spela stor roll. En av de jag ännu har kontakt med är Beatrice Sjöberg Magnusson som driver det numera välkända, ekologiska klädmärket Sobea. Att jag är ett stort fan av Beas egendesignade ekokläder i rejäl velour eller mjuk, stretchig jersey kommer knappast som en överraskning och därför känns det kul att även kunna tipsa er om detta; yoga! Vad alla inte vet (trots att Sobea tillverkar yoga/gravidkläder är att Bea är yogalärare inom många olika yogaformer ( t.ex yinyoga och Ashtangayoga) och nu på torsdag startar hon upp mamma/babyyoga och gravidyoga tillsammans med Babyz.

image

Gravidyogan är ett bra sätt att förbereda sig på inför födseln och på att snart bli förälder.
Denna yogaform fokuserar på att stärka en mentalt och förbereda kroppen för födseln genom sköna andningsövningar och anpassade rörelser som ökar kroppsmedvetenheten. Man får i en vacker miljö utöva lugna positioner som förlänger, öppnar upp och sänker pulsen. Här ges möjlighet till att vara i stillhet med barnet i magen, helt utan prestation. En tid för både förberedelse och återhämtning.
Att slappna av är oerhört viktigt för att kunna möta och ta hand om känslor som dyker upp under graviditeten och gravidyogan bidrar till att göra det lättare att tolka kroppens signaler för kunna möta och svara den på bästa sätt. Gravidyoga kan utövas under hela graviditeten. Jag testade själv gravidyoga med både Luna och Love med gott resultat!

Mamma/babyyogan är ett härligt sätt att väcka kroppen igen tillsammans med bebisen.
Denna fina kurs hjälper en som nybliven mamma att komma i balans, både fysiskt och mentalt. Tillsammans fokuserar man på andningen och på att försiktigt bygga upp styrkan i kroppen igen. Med sköna rörelser mjuknar kroppen och spänningar i muskler löses upp. Stor del av dygnet som nybliven förälder bär man ju runt på sitt lilla barn vilket kan ge spänningar i kroppen som bör lösas upp för att man ska kunna må sitt allra bästa. Yoga balanserar hela kroppen till välmående och hjälper till att hitta energi och kraft samt nya vägar till lugn och harmoni.

Mamma/babyyoga passar alla nyblivna mammor med bebisar som ännu inte kryper. Man kan börja göra yoga ca. 6-8 v. efter förlossningen.
Bebis ligger på en filt bredvid en under passet och är med i övningarna när hen är vaken. De flesta bebisar sover väldigt gott och länge efter yogan! Bea hälsar att man gärna får gärna komma en liten stund i förväg och mata sitt barn i lugn och ro.

Båda kurserna är fördelade på 6 tillfällen à 60 min. en gång i v.
Man tar med egen filt och skötbädd till barnet.
Yogamatta finns att låna om man inte har en egen.

Läs mer på Soyogas hemsida eller via Babyz där man också bokar/anmäler sig. Det fanns fortfarande några platser kvar i eftermiddag då vi hördes av.

image


Tipsa gärna dina vänner om detta inlägg:

Lämna gärna en kommentar